Niskokaloryczne sałatki z buraków – Jedz i chudnij: możesz jeść nawet w nocy

Burak to najprawdziwsza skarbnica wartości odżywczych i jednocześnie jedno z najbardziej niedocenianych warzyw.

Nic tak nie polepsza parametrów krwi jak regularne jedzenie gotowanych buraków lub picie soku z tego warzywa. To zalecenie jest szczególnie ważne dla osób mających problemy z niskim poziomem hemoglobiny.

Właściwości odżywcze buraka, bogactwo łatwo przyswajalnych witamin i minerałów oraz stosunkowo niska kaloryczność czynią z tego wspaniałego warzywa idealny materiał na sprzymierzeńca w procesie odchudzania. Duża zawartość błonnika bardzo pomaga w zachowaniu uczucia sytości.

Buraki przyspieszają także przemianę materii oraz w znaczący sposób wspierają działania wątroby w usuwaniu toksyn. Również dla osób zagrożonych nadciśnieniem i wysokim poziomem cholesterolu burak może być prawdziwym lekarstwem.

Nie brak w nim kwasu foliowego, witaminy C oraz wielu innych antyoksydantów. 

Na szczęście to dość wszechstronne warzywo można przygotować na wiele pysznych i zdrowych sposobów. Oprócz soków i zup z buraków łatwo i szybko można przygotować wiele rodzajów sałatek. Na dowód kilka przykładów: 

Sałatka z pieczonych lub gotowanych buraków z dodatkiem orzechów i suszonych śliwek    

Składniki:   

  • pieczony lub gotowany burak (jedna duża sztuka),
  • orzechy włoskie (ok. 100 g),
  • suszone śliwki (dwie sztuki),
  • czosnek (około dwa ząbki),
  • jogurt naturalny (dwie duże łyżki),
  • mała szczypta soli.

Wykonanie: 

Suszone śliwki namaczamy w wodzie przez około 30 minut. Ścieramy na tarce buraka, kroimy śliwki na mniejsze kawałeczki oraz siekamy orzechy.

Czosnek przeciskamy przez praskę, dodajemy do sałatki wraz z jogurtem naturalnym. Mieszamy składniki i solimy do smaku.    

Surówka fitness 

Składniki: 

  • świeże buraki (dwie sztuki),
  • jabłko (jedna sztuka),
  • mała marchewka (jedna sztuka),
  • średnia cebula (jedna sztuka),
  • świeża kapusta (ok. 250 g),
  • ocet jabłkowy (dwie łyżeczki),
  • olej roślinny (trzy łyżki),
  • zioła wedle preferencji,
  • odrobina soli do smaku. 

Wykonanie: 

Buraki, marchew oraz jabłko obieramy ze skórki i ścieramy na tarce z dużymi oczkami. Szatkujemy kapustę, cebulę kroimy w piórka.

Łączymy składniki, a następnie dodajemy ocet i olej, mieszamy. Posypujemy ulubionymi ziołami i solimy według upodobania.  

Sałatka obiadowa 

Składniki: 

  • ugotowany burak (jedna sztuka),
  • ugotowana marchew (jedna sztuka),
  • około 150 g ugotowanego ryżu,
  • kukurydza (jedna łyżka, może być z puszki),
  • oliwki (kilka sztuk),
  • oliwa z oliwek (jedna łyżka),
  • sos sojowy (jedna łyżeczka),
  • ocet jabłkowy (jedna łyżeczka),
  • ulubione zioła.

Wykonanie: 

Buraka i marchew ścieramy na tarce. Ugotowany ryż mieszamy razem z kukurydzą. Dodajemy oliwki.

Mieszamy oliwę z octem jabłkowym i sosem sojowym. Do powstałego sosu dodajemy ulubione zioła. Składniki mieszamy i polewamy sosem. 

Sałatka “Pędzel” inaczej

Składniki:

  • burak (jedna sztuka),
  • marchewka (jedna sztuka),
  • seler (około pół korzenia),
  • kapusta (około pół średniej wielkości główki),
  • sok z cytryny (jedna łyżeczka),
  • sezam (dwie łyżki),
  • ulubione zioła,
  • odrobina soli.

Wykonanie: 

Na tarce o dużych oczkach ścieramy buraka, marchewkę i seler. Drobno siekamy kapustę. Warzywa mieszamy, posypujemy sezamem, dodajemy ulubione zioła i solimy. Całość polewamy łyżeczką soku z cytryny. Jeszcze raz mieszamy.